Dataspel

Här tänkte jag prata lite om några av mina favoritspel. Då det är sent som sjutton just nu och jag är trött så kommer jag nog bara att gå djupt in på ett spel och därefter lista några som egentligen förtjänar ett större utrymme men på grund av trötthet endast blir en så kallad honorable mention, i alla fall för stunden. Kan tänkas att jag uppdaterar dessa framöver med mer information. Första spelet i listan är Dark Souls 1 och 2. De förtjänar egentligen ett varsitt avsnitt men då jag är trött och spelen egentligen inte skiljer sig så mycket åt så hamnar de under samma del.

Dark Souls
Dark Souls utspelar sig i en ganska klassisk riddarmiljö med en hel del övernaturliga inslag. Spelet är inte tänkt att vara realistiskt men miljön känns som 1600-talet med stora borgar med kristallkronor och ingen modern teknologi. Vapnen man använder är svärd, yxor, bågar och armborst. Man kan också lära sig magi. Det finns många olika monster som man möter genom spelet. De flesta är antingen helt påhittade ”djur” som på ett eller annat sätt kan göra livet surt för dig som spelare. Andra är människor, eller före detta människor. Jag måste erkänna att storyn i Dark Souls ännu är något dunkel för mig då den inte är helt lätt att förstå. Människofienderna är så kallade undead alltså någon form av Zombie-människa som även blivit hollow. Som jag förstått det så är man själv också undead men man har inte blivit hollow.

Historien i spelet är som sagt inte helt lätt att förstå. Det är dock en av tjusningen i spelet. Man får ganska knapphändig information. Introt i spelet ger oss en överblick av vad som hänt och sedan får vi små hintar och historielektioner under spelets gång, men många av dessa lämnar mycket åt oss att gissa och förstå. Vilket gör att det inte är helt lätt att till fullo förstå historien bakom allt i spelet. Kort kan man säga att Dark Souls utspelar sig i det fiktiva kungadömet Lordran. Vi spelare är en undead, vilka alla fått en förbannelse över sig. Spelet börjar med att man är i ett fängelse för odöda och man ska ta sig därifrån för att reda ut öded för de odöda. Det mesta av berättelsen får man via beskrivningar av olika föremål, platser och händelser av olika karaktärer i spelet. Vi som spelare måste sedan pussla ihop de otydliga uppgifterna för att få en bättre bild av hela berättelsen. Detta dunkla sätt att berätta spelets historia är en av anledningarna till att det fått så mycket uppmärksamhet. Det är också beryktat för sin hårda svårighetsgrad och oförlåtande utmaning.

Valutan i spelet är Souls. Varje fiende man dödar ger dig ett antal souls. Hur många du får beror på hur svår motståndaren är. Ju svårare motståndare desto fler souls. Bossar och mini-bossar ger ett större antal. Dessa souls används till allting i spelet. Du kan köpa vapen, rustningar och anda föremål för dessa. Du använder också souls för att gå högre upp i level. Din spelkaraktär har ett antal olika attribut, som styrka, uthållighet, Hälsopoäng, Magipoäng och många fler. Du kan öka din färdighet i alla dessa. Varje steg du ökar blir du en level högre. Och för varje level blir det dyrare och dyrare att öka dessa attribut. I början av spelet kostar det någon till några tusen souls för att stiga en level. När man har kommit upp och närmar sig level 100 så kan man behöva upp emot 100,000 souls för att stiga en level till. Hela systemet är känns välgjord och genomarbetat och det som är kruxet i kråksången är att varje gång man dör, och det gör man ofta, så tappar man alla sina souls på platsen där man dör. När man vaknar upp igen gäller det att springa tillbaka till platsen där man dog och hämta tillbaka sina souls. Problemet är att om man dör på vägen till att hämta sina souls så förlorar man alla. Det är helt så att varje gång man dör så tappar man sina souls på stället där man dör. Om du då dött och tappat dina souls, och dör igen, så tappar du alla dina 0 souls. Det här är en av de mest frustrerande grejerna i spelet, men också en av de mest utmanande och roliga. Det gäller att inte dö, och om man dör så får man inte stressa för att få tillbaka sina souls då man då riskerar att dö igen.

Första gången jag spelade igenom Dark Souls så tog det runt 90-100 timmar. Andra gången ungefär halva tiden. Jag tror att 100 timmar är ganska lång tid även för första gången men jag sprang omkring väldigt mycket och försökte hitta så mycket hemligheter som möjligt. Det är förresten något spelet är fyllt av. Hemligheter finns nästan överallt. Ett exempel är att man som spelare har två lägen. Undead och human form. Spelet har något som heter humanity som man kan samla på sig allt eftersom spelet fortlöper. Varje gång man dör så vaknar man upp i sin undead form. Man kan spela igenom hela spelet som undead, det är inga problem. Om man som undead använder en humanity så får man tillbaka sin human form och det är endast i human form som man kan träffa vissa karaktärer i spelet. Det gör at man egentligen alltid vill spela i human form så man inte missar något.

En annan häftig sak med Dark Souls är att spelet är otroligt öppet. Redan från början så kan man välja flera olika riktningar att gå. Dessa är olika svåra och det finns en ganska tydlig väg som man bör gå för att ta sig igenom spelet så smärtfritt som möjligt, men det finns inget som hindrar dig från att gå och möta väldigt svåra motståndare direkt. De som är duktiga på spelet kan hoppa över flera nivåer helt just för att spelet är så öppet. Det som spelat Final Fantasy XIII vet att större delen av det spelet är otroligt linjärt. Inte förrän man kommer ut på Archylte Steppe på Gran Pulse blir spelet öppet. Hela Dark Souls är som en enda stor Archylte Steppe om man ska jämföra.

Överlag är Dark Souls ett fenomenalt spel som inte är något för den som inte har tålamod och ett riktigt tv-spelshjärta. För de som vågar sig på utmaningen och vägrar ge upp så har ni ett äventyr som heter duga framför er. En rekommendation kan vara att där ni kör fast, istället för att tröttna och ge upp, ta internet till hjälp. Det finns textguider om hur man tar sig igenom alla avsnitt i hela spelet. Det finns även flera videos på youtube där duktiga spelare spelar igenom spelet. Det gäller bara för dig att hitta rätt avsnitt i spelet och se hur youtubespelaren gör och försöka att göra likadant. Spelet är svårt, men på inga sätt omöjligt eller orimligt svårt. Tar man det lugnt och i lugn och ro försöker att övervinna alla hinder så ska det inte vara några större problem. Om man fastnar någonstans kan man också, i human form och ansluten till nätet, använda sig av andra spelare som hjälp. Dark Souls har en multiplayerfunktion där man kan sammarbeta genom nivåerna och det är inte en dum ide alls att göra det om man kör fast.

 

Starcraft 2
Det här är ett realtidsstrategispel där man har tre olika raser att välja mellan Terran, Protoss och Zerg. Terran är människor, Protoss någon typ av högteknologiska utomjordingar och Zerg är en insektskoloni typ. De olika raserna har olika styrkor och svagheter och spelas ganska annorlunda. De är hyffsat balanserade spelmässigt och jag kan inte i dagsläget säga att man ska spela den ena raser för att den är bättre än de andra. Det beror helt på hur man spelar, vem man möter och hur duktig man är. Spelet är uppdelat i tre olika delar vilket jag egentligen inte är helt förtjust i då det känns som att Blizzard bara försöker mjölka ut så mycket pengar som möjligt ur oss arma spelare. Första spelet hette Wins of Liberty och var fokuserat på storyn kring några av Terrans huvudfigurer. Jim Raynor till exempel. Andra spelet hette Heart of the Swarm och har istället fokus på Zerg. Det tredje som är i produktion heter Legacy of the Void och ska ha fokus på Protoss istället.

Man spelar det i första hand online mot andra spelare. Man kan spela en mot en, två mot två upp till fyra mot fyra. Det är ett väldigt roligt spel men som kräver mycket av spelaren. Det tar lång tid att bli duktig på Starcraft 2 då det innehåller så många olika moment som man måste behärska för att bli en toppspelare.

GTA V
GTA förtjänar ett långt och stort avsnitt men det får vänta. Det är i vilket fall som helst ett fenomenalt spel som alla som gillar Data- och TV-spel bör spela. Det tidigare GTA-spelen var helt banbrytande i sitt upplägg och de är fantastiskt välgjorda och trots den våldsamma karaktären i spelen så har de rätt stor humor.